maandag 21 mei 2012

Gastblog: iPad applicatie Bru-taal

Op onze LinkedIn pagina "De Toekomst voor onderwijs met ICT" doet Fleur de Rover fanatiek mee met discussies over onderwijs met ICT. Zelf is ze momenteel bezig met het afronden van haar studie Communicatie en Multimedia Design. Daarvoor heeft Fleur logopedie gestudeerd en heeft daarom gekozen voor om een App te ontwikkelen die inzetbaar is bij logopedische behandelingen. De onderwijsadviseurs van Station to Station geven dit soort initiatieven graag de ruimte, vandaar dat we Fleur gebruik willen laten maken van ons EduBlog om jullie te informeren en naar jullie mening te vragen.

De totstandkoming van de iPad applicatie Bru-taal inzetbaar in het onderwijs en de logopedische behandeling

Nooit had ik tien jaar terug kunnen denken dat twee totaal verschillende opleidingen mij zouden brengen tot waar ik nu ben.

In 2003 heb ik de opleiding Logopedie afgerond. Echter, voor mijn gevoel was ik nog niet klaar met studeren. Ik wilde graag wat bijdragen aan het onderwijs, de logopedie… En zo begon ik aan de studie Logopediewetenschap, die ik in 2008 met succes afrondde. Ik had veel geleerd tijdens deze studie en ook als logopediste had ik al de nodige ervaring opgedaan. Een half jaar nadat mijn tweede opleiding had afgerond, borrelde weer dat gevoel van ‘ik wil me nog verder ontwikkelen, ik wil een product ontwikkelen’ naar boven.

Na wat onderzoek te hebben gedaan naar verschillende opleidingen waar ontwerpen & creativiteit centraal stonden, heb ik de open dag van de opleiding Communicatie en Multimedia Design bezocht.  Al snel na deze open dag besloot ik om deze studie te gaan volgen. Nu, bijna drie jaar verder, studeer ik in augustus 2012 af.

De cirkel is rond; Door mijn werkervaring als logopediste en de studie Logopedie en Communicatie & Multimedia Design te combineren, is een mooi concept ontstaan:

Een iPad app, Bru-taal, die inzetbaar is tijdens de logopedische behandeling en daarnaast in het basisonderwijs is in te zetten. Na heel wat brainstorms en gesprekken, is de ontwikkeling van Bru-taal gestart.  

Afstudeeronderzoek
Als je binnen het onderwijs maar ook in de zorg kijkt, krijgt de iPad ook hier steeds vaker een plek. Om een educatieve iPad applicatie op de juiste manier in de markt te zetten en docenten, logopedisten en ook ouders op een juiste manier op de hoogte te brengen van een iPad app zoals Bru-taal, moet onderzoek worden gedaan.

Hoe blijven deskundigen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied? Is dit alleen via print (vakbladen, advertenties in dagbladen e.d.) of is er juist een verschuiving te zien van print naar digitaal (website, e-mail, social media e.d.)?

Ook wordt onderzoek gedaan naar marketing in het algemeen in branches zoals de zorg en het onderwijs.
Behalve een (digitaal) eindproduct ter promotie van de iPad applicatie wordt een strategisch marketingplan, specifiek gericht op een educatieve iPad app zoals Bru-taal, opgeleverd.

Online enquête
Ten behoeve van mijn afstuderen wil ik graag aan docenten, ouders en logopedisten vragen of zij mee willen werken aan het afstudeeronderzoek. De online enquête bestaat uit maximaal 10 vragen en kost u slechts 5 minuten van uw tijd.

De enquête is te hier te vinden.

Voor verdere informatie kunt u het blog bru-taal.tumblr.com lezen.

Fleur de Rover

Geen opmerkingen:

Een reactie posten