vrijdag 24 december 2010

Vaarwel Delicious, welkom Diigo

Ik gebruik al een aantal jaren de online-bookmarksite Delicious om mijn favorieten te beheren. 
Het grote voordeel van Delicious vond en vind ik nog steeds dat je aan elke bookmark een of meer tags (labels) kunt koppelen zodat je via verschillende ingangen je bookmarks terug kunt vinden. Ik heb er al heel wat plezier van gehad, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van workshops. En als je zoals ik zo’n 1800 bookmarks heb opgeslagen, werkt dat niet echt fijn met bijvoorbeeld de Favorieten van IE of de Bookmarks van Chrome.

Na de alarmerende berichten van de afgelopen weken over het mogelijk verdwijnen van Delicious, heb ik besloten mijn bookmarks in veiligheid te brengen.
De soep lijkt inmiddels niet zo heet gegeten te worden, maar ik wil toch mijn maatregelen treffen.
Ik heb gekozen voor Diigo, omdat het nagenoeg dezelfde functionaliteit heeft als Delicious.
Het overzetten van de bookmarks, inclusief de labels (tags) verliep probleemloos. Eerst heb ik de bookmarks geëxporteerd vanuit Delicious. Dat levert een htm-bestand op.
Daarna heb ik een account aangemaakt in Diigo, waarna ik het htm-bestand daar heb geïmporteerd. Even later kreeg ik een mailtje waarin werd gemeld dat de import gelukt was. Ik was gewaarschuwd dat het door extreme drukte wel even kon duren, maar dat viel erg mee.

Ik heb natuurlijk ook de Chrome-extension geïnstalleerd zodat ik op een heel eenvoudige manier bookmarks kan toevoegen. Diigo maakt het ook mogelijk om post-it stickers en highlights aan websites toe te voegen, en om sites te delen met anderen, bijvoorbeeld Twitter of E-mail.
Ik heb mijn bookmarks even verkend. Het valt me op dat de werking nagenoeg gelijk is, maar dat Diigo beduidend sneller is dan Delicious!
Het meest in het oog springende verschil is de reclame, die bij Delicious ontbreekt, maar in Diigo prominent aanwezig is. Zo werkt het dus...

Het laatste nieuws is dat Yahoo Delicious wil proberen te verkopen. Hadden ze daar nu niet een betere strategie voor kunnen bedenken? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten