zaterdag 25 april 2009

Gebruik leermiddelen

SLO heeft de leermiddelenmonitor uitgebracht. Aan dit onderzoek werkten meer dan 1750 leerkrachten uit het PO, VO en (V)SO mee.
Belangrijkste conclusies voor het BO:

Leerkrachten maken vooral gebruik van methoden en methodegebonden software.
Zelfgemaakte leermiddelen worden vooral gebruikt bij projecten. Ze zijn verrijkend en verdiepend. De helft van de leerkrachten vindt het zelf maken van leermiddelen moeilijk. Ze vinden het schrijven van teksten het gemakkelijkst (70%), het maken van digitale leermiddelen het moeilijkst (65%).
Leerkrachten zouden graag willen investeren in meer tijd en ondersteuning om zelf leermiddelen te maken.
Slechts 8% van de leerkrachten krijgt externe ondesteuning bij het maken van leermiddelen. 82% van de leerkrachten vindt dat het maken van leermiddelen aanzienlijk tot veel tijd kost.

De conclusies zijn erg herkenbaar. Zelf maakte ik geregeld mijn eigen leermiddelen omdat dat precies aansloot bij wat ik wilde. Inderdaad: tijdrovend, maar het leverde ook veel op: een groter leerrendement, betere betrokkenheid. Ik had het er graag voor over. Ik ben benieuwd welke uitslag een dergelijk onderzoek in ons omringende landen zou opleveren. Ik word steeds meer bevestigd in mijn stelling dat de Nederlandse leerkracht verwend is met de beschikbare methoden. Er is bijna nooit behoefte om zelf lesmateriaal te maken.
Ik herinner me nog goed een bijeenkomst in Twente waar de ict'ers letterlijk zeiden: Lesmateriaal maken, dat is de taak van de uitgevers.
Er worden zoveel initiatieven genomen om leerkrachten te verleiden om zelf (digitaal) materiaal te maken en zelden komt het goed van de grond: tijdrovend, ze willen niet alleen geven maar ook ontvangen en zijn erg kritisch op materiaal dat door anderen gemaakt is.
Workshops waarin leerkrachten leren hoe ze zelf lesmateriaal kunnen maken, worden niet veel afgenomen, met uitzonderig van Levende boeken. En dan komt het er niet vaak van om er ook mee aan de slag te gaan. Echt iets voor de liefhebber dus!

Je kunt het rapport hier downloaden.







1 opmerking:

  1. Na een dag werken voor de klas, vergaderen en correctie is mijn creativiteit wel aan z'n eindje. Verwend? Vast. Maar ook juffen(m/v) moeten een balans vinden tussen werk en thuis.
    Waar volgens mij nog rek in zit zijn verwerkingsalternatieven. Dan heb je de zekerheid van je methode en de lol van een toetsenbord.

    BeantwoordenVerwijderen